Olijfolie: vloeibare gezondheid

Hoewel vet soms een kwalijke reputatie heeft, is het een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon.

Het is een van de meest efficiënte en waardevolle stoffen van alle voedingsstoffen.

De atomen van vet zitten zo slim aan elkaar vast dat het, in vergelijking met koolhydraten en proteïne, per gram 2 keer zoveel energie kan bundelen.

In ons lichaam wordt vet voor heel wat nuttige toepassingen gebruikt.

Bijvoorbeeld als isolerend omhulsel rond onze zenuwen, wat ons in staat stelt snel te denken. Sommige belangrijke hormonen worden gemaakt van vet en iedere cel van ons lichaam is omgeven van een vetmembraan om het te beschermen.

Vet is zo belangrijk voor ons lichaam dat we het niet snel zullen verbranden en dat het zelfs op een speciale manier verteerd wordt.

Andere voedingsstoffen worden vanuit de dunne darm opgenomen in het bloed. Vet is echter niet oplosbaar in water. Het zou dan ook direct de minuscule bloedvaatjes in de dunnedarmvlokken verstoppen en in de grotere aderen als olie op water blijven drijven.

Vandaar dat vet via het lymfestelsel in het lichaam opgenomen wordt.

Ieder bloedvat in ons lichaam wordt begeleid door een lymfevat, net als ieder minuscuul adertje in de dunne darm.

Bloedvaten zijn dik en rood en pompen voedingsstoffen in ons weefsel. Lymfevaten daarentegen zijn dun en wit, bijna doorzichtig.
Zij halen de vloeistoffen weer uit het weefsel en transporteren immuuncellen.

Van overal in het lichaam brengen de lymfevaten vloeistoffen en afvalstof naar het hart om het via die weg uit het lichaam te verwijderen.

Alle lymfevaten van de dunne darm komen bijeen in een breed vat, de ductus thoracicus of de borstbuis. Zij kunnen al het verteerde vet verzamelen zonder verstopt te geraken.
Vanuit de borstbuis gaat een korte ader via een bocht van de buik door het middenrif rechtstreeks naar het hart.

Alle olie, dus zowel de zuivere en gezonde olijfolie als goedkope, minderwaardige olie en transvetten komen direct in het hart terecht.
Zonder een omweg te maken via de lever zoals al het andere verteerde voedsel.

Dat wil zeggen dat de ontgifting van gevaarlijk, slecht vet pas gebeurt nadat het hart alles al een keertje heeft rondgepompt!
Hierdoor staan het hart en de rest van de aderen onbeschermd bloot aan de effecten van slechte vetten.

Een goede reden om altijd te kiezen voor goede, gezonde vetten zoals zuivere, koudgeperste (extra virgin) olijfolie. Dit is een ware, weldadige balsem voor je hart en bloedvaten.

Deze olie biedt een goede bescherming tegen aderverkalking, het cellulair stress-syndroom, alzheimer, oogziekten, enz.
Bovendien zijn er positieve effecten bij ontstekingsziekten zoals reumatische artritis en het voorkomen van bepaalde soorten kanker.

Zal ik verdikken van olijfolie?

Je hoeft niet bang te zijn om te verdikken van olijfolie. Olijfolie bindt immers de strijd aan met ongewenste vetrollen doordat het een enzym blokkeert in het vetweefsel, de vetzuursynthase, die bij voorkeur vet vormt uit overtollige koolhydraten.

Ook de goede bacteriën in onze dikke darm houden van goede olijfolie.

Goede olijfolie smaakt niet vettig of ranzig, maar groen en fruitig. Bij het doorslikken krijg je een rauw gevoel in de keel door de looistoffen die erin zitten.

Goede olijfolie verhitten is evenwel geen goed idee. Hitte maakt immers veel stuk en daar is de olie echt te goed voor.

Verhitting is niet goed voor olieachtige vetzuren. Zij kunnen hierdoor een chemische verandering ondergaan.

Voor bakken en braden gebruik je daarom beter vaste vetten als boter of kokosolie. Dit zijn dan wel verzadigde vetzuren, maar ze zijn stabieler als ze opgewarmd worden. Door zijn plantaardige oorsprong geniet kokosvet de voorkeur.

Goede oliën zijn eveneens zeer bekwame vrije radicaal-vangers, waar ze zich gemakkelijk mee verbinding om ze op die manier onschadelijk te maken.

Vrije radicalen zijn de voornaamste oorzaak van veroudering en tal van ziekten omdat ze zich gemakkelijk hechten aan aderen, huid, zenuwcellen…
Goede olijfolie kan dat voorkomen door zich vooraf aan die vrije radicalen te binden.

Het is echter wel de bedoeling dat ze dat in het lichaam doen en niet in de lucht. Sluit daarom de fles olijfolie altijd goed af!

Doordat olijfolie een plantaardige olie is, bevat het ook veel minder arachidonzuur dan dierlijke vetten. Ons lichaam maakt van arachidonzuur pijnversterkende signaalstoffen.
In oliën zoals raapzaadolie, lijnolie en hennepolie zit het ontstekingsremmend alfalinolzuur.
In olijfolie zit oleocanthal en dat heeft een vergelijkbare werking.

Deze vetten hebben ongeveer dezelfde werking als ibuprofen of aspirine, maar dan in veel kleinere dosering.

Hoewel ze dan misschien niet doeltreffend zijn bij acute hoofdpijn, kunnen ze bij regelmatig gebruik helpen bij ontstekingsziekten, hoofdpijn of menstruatieklachten.

Door meer plantaardige dan dierlijke vetten te gebruiken, wordt de pijn vaak al minder.

Hoe gezond ook, teveel is nooit goed. Ons lichaam kan teveel vet niet aan. 50 tot 70 gram per dag is het maximum of zo’n 30 % van de dagelijkse energie behoefte. Actieve mensen kunnen iets meer verdragen, kleine mensen iets minder.

Olijfolie is niet echt aan te bevelen voor de huid en de haren. Pure olijfolie kan de huid wat irriteren en de haren zo vettig maken dat ze meteen gewassen moeten worden en het verzorgende effect teniet gedaan wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *