Ontstekingsremmende voedingsstoffen


Hoe voeding kan werken als ontstekingsremmer

Vele ziekten zoals hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, artritis, hersenaandoeningen, enz… zijn gerelateerd aan ontstekingen.
Soms uitwendig waarneembaar, maar ook dikwijls inwendig.

Onderzoek toonde ook aan dat de uiteinden van ons DNA, de telomeren, indicatoren zijn voor hoelang wij gaan leven. En wat blijkt? Hoe meer ontstekingen we doormaken, hoe korter onze telomeren worden.

Omwille van de vele (soms gevaarlijke) bijwerkingen van ontstekingsremmers, is het niet altijd aangewezen om daar te snel naar te grijpen.

Zeker niet als we weten dat voedingsstoffen eveneens in staat zijn om de activiteit van genen betrokken bij inflammatie te beïnvloeden.

Sommige voedingsmiddelen werken remmend op een ontsteking terwijl anderen ze precies bevorderen.

Ontstekingsremmende voedingsstoffen

Bioflavonoïden (bioactieve stoffen die alleen in planten voorkomen en die samen met vitamine C, vitamine P vormen) zijn zeer doeltreffend als het aankomt op het remmen van ontstekingen.
Verschillende onderzoeken toonden aan dat stoffen als quercetine, resveratrol, curcumine, gember en boswellia serrata een ontstekingsremmende werking hebben.
Maar ook vitamine D en omega 3 vetzuren zijn krachtige ontstekingsremmers.
Een stofje dat zeker een goede concurrent is van farmaceutische ontstekingsremmers is bromelaïne, een enzym uit ananas.
Nog voedingsmiddelen rijk aan bioflavonoïden zijn rauwe groenten, fruit, noten, zaden, kruiden, cepaënen (knoflook, ui, bieslook), ananas, papaja en alle soorten bessen.
Vette vis die rijk is aan omega 3 vetzuren is eveneens een goede ontstekingsremmer.
Matige consumptie van bier en wijn remt eveneens ontstekingen. Rode wijn is daarbij de beste keuze omdat ze het meest ontstekingsremmende stoffen bevat.

Getagd , , , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *